Asset Publisher Asset Publisher

Nadzór - Lasy Niepaństwowe

Podstawowym dokumentem regulującym zasady prowadzenia gospodarki leśnej przez właścicieli i zarządców lasów jest Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach /z późn. zm./.

Lasy niestanowiące własności Skarbu Państwa stanowią ok. 17% lasów w Polsce. Ponad 70% starostw powierza prowadzenie nadzoru nad gospodarką leśną w lasach prywatnych leśnikom z Lasów Państwowych.

W zasięgu terytorialnym Nadleśnictwa Chrzanów lasy prywatne stanowią  ponad 14% powierzchni leśnej natomiast lasy stanowiące własność gmin  ponad 3% powierzchni leśnej.

Na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy o lasach z dnia 28 września 1991 r. / z późn. zm./. Starosta sprawujący nadzór nad gospodarką leśną prowadzoną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa może powierzyć go na drodze porozumienia nadleśniczemu właściwego terenowo nadleśnictwa.

Nadleśnictwo Chrzanów prowadzi nadzór nad gospodarką leśną prowadzoną w lasach  niestanowiących własności Skarbu Państwa na podstawie:

  1. Porozumienia z dnia 10 marca 2017 r. pomiędzy Starostą Powiatu Chrzanowskiego, a Nadleśniczym Nadleśnictwa Chrzanów.
  2. Porozumienia z dnia 18 stycznia 2021 r. pomiędzy Starostą Powiatu Oświęcimskiego, a Nadleśniczym Nadleśnictwa Chrzanów.

 

Nadzór nad gospodarką leśną prowadzoną w  lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa,  zlokalizowanych w granicach gmin:

Babice, Chrzanów, Libiąż, Trzebinia oraz Chełmek

bezpośrednio w terenie pełnią leśniczowie leśnictw:

Bukowno, Ciężkowice, Szczakowa, Płoki, Dulowa, Piła Kościelecka, Kroczymiech, Chełmek, Bobrek oraz Mętków.

Tereny objęte prowadzonym przez Nadleśnictwo Chrzanów nadzorem nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa

Właściciele lasów na podstawie art. 13 ust 1 ustawy o lasach są obowiązani do trwałego utrzymywania lasów i zapewnienia ciągłości ich użytkowania, a w szczególności do:

  1. zachowania w lasach roślinności leśnej (upraw leśnych) oraz naturalnych bagien i torfowisk;
  2. ponownego wprowadzania roślinności leśnej (upraw leśnych) w lasach w okresie do 5 lat od usunięcia drzewostanu;
  3. pielęgnowania i ochrony lasu, w tym również ochrony przeciwpożarowej;
  4. przebudowy drzewostanu, który nie zapewnia osiągnięcia celów gospodarki leśnej, zawartych w planie urządzenia lasu, uproszczonym planie urządzenia lasu lub decyzji starosty, o której mowa w art. 19 ust. 3 Ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach /z późn. zm./;
  5. racjonalnego użytkowania lasu w sposób trwale zapewniający optymalną realizację wszystkich jego funkcji przez:
  1. pozyskiwanie drewna w granicach nieprzekraczających możliwości produkcyjnych lasu,
  2. pozyskiwanie surowców i produktów ubocznego użytkowania lasu w sposób zapewniający możliwość ich biologicznego odtwarzania, a także ochronę runa leśnego.

Zgodnie z przepisami ustawy o lasach Lasy Państwowe zobowiązane są służyć radą i pomocą prywatnym właścicielom lasów w prowadzeniu gospodarki leśnej. Leśnicy w ramach tych działań:

  1. doradzają prywatnym właścicielom, jak prowadzić gospodarkę leśną;
  2. odpłatnie udostępniają sadzonki drzew i krzewów leśnych;
  3. wykonują na koszt nadleśnictw zabiegi zwalczające i ochronne w lasach prywatnych, jeśli wystąpią tam organizmy szkodliwe, zagrażające trwałości lasu;
  4. mogą organizować wykonanie zadań gospodarczych w lesie (w tym sprzedaż drewna), na podstawie umowy z właścicielem lasu; sporządzają wielkoobszarowe inwentaryzacje stanu lasów oraz prowadzą bank danych o lasach.

 

Procedura pozyskania drewna w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa:

1. Procedura postępowania przy wydawaniu świadectw legalności pozyskania drewna rozpoczyna się po przedłożeniu przez właściciela lasu Zgłoszenia wraz z oświadczeniem, że składający jest właścicielem lub współwłaścicielem wymienionej działki.

2. W przypadku współwłasności działki leśnej, na Zgłoszeniu musi być pisemna zgoda wszystkich współwłaścicieli wraz z aktualnymi adresami współwłaścicieli.

3. Przy składaniu Zgłoszenia, jeśli jest składane osobiście lub podczas spotkania na działce leśnej, leśniczy lub podleśniczy weryfikuje tożsamość wnioskodawcy z dowodem osobistym lub innym dokumentem ze zdjęciem.

4. Leśniczy lub podleśniczy w obecności właściciela lasu dokonuje oględzin działki leśnej i po stwierdzeniu, że UPUL oraz stan lasu pozwala na wycięcie określonej masy lub liczby drzew udziela instruktażu, w jaki sposób zabieg powinien być wykonany.

5. Po dokonaniu wycinki drzew, właściciel lasu kontaktuje się (telefonicznie lub osobiście) z leśniczym lub podleśniczym w celu dokonania legalizacji pozyskanego drewna.

6. Leśniczy lub podleśniczy dokonuje obmiaru pozyskanego drewna (dłużyce lub drewno ułożone w stosach) i nadaje cechę poprzez naniesienie znaku cechówką oraz nabija znacznik na drewno za pomocą numeratora.

7. Po wprowadzeniu danych do rejestratora leśniczy lub zastępujący go podleśniczy drukuje „Świadectwo legalności pozyskania drewna”, podpisuje je i bezpośrednio przekazuje wnioskodawcy.

 

 

 

WAŻNE:

1)      Zadania gospodarcze ( w tym możliwość wycinki drzew) w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa  określa zatwierdzony przez  miejscowego starostę uproszczony plan urządzenia lasu lub decyzja wydana na podstawie inwentaryzacji stanu lasu.

2)      Podejmowane w lesie czynności gospodarcze takie jak wycinka drzew powinny być uprzednio zgłoszone do właściwego leśniczego.

3)      Pozyskane drewno wymaga legalizacji, która polega na nieodpłatnym wydaniu  przez leśniczego świadectwa legalności pozyskania drewna oraz jego ocechowaniu.